PROGRAM PROFILAKTYCZNY
Szkoły Podstawowej
im. płk. N. Wiatra
w Gostwicy
Zatwierdzony Uchwałą Rady Pedagogicznej
Nr ……./2016 z dnia 13 września 2016r.
SPIS TREŚCI
1. Podstawa prawna
2. Wstęp
a) Mocne strony szkoły
b) Słabe strony szkoły
3. Charakterystyka środowiska szkolnego i rodzinnego uczniów
4. Cele i zadania szkolnej profilaktyki
5. Plan realizacji działań profilaktycznych
PODSTAWY PRAWNE DLA DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH:
1. Konstytucja RP z 2 kwietnia 1997 roku,
2. Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
3. Konwencja o prawach dziecka, przyjęta przez zgromadzenie ogólne NZ dnia 20 XI 1989 r. (Dz. U. 1991/120/526, 527, 2000/2/11),
4. Ustawa o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 z późniejszymi zmianami),
5. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich,
6. Ustawa o ochronie zdrowia przed następstwami nadużywania tytoniu i wyrobów tytoniowych z dnia 9 listopada 1995 r.,
7. Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi z dnia 26 października 1982 r.
8. Ustawa o przeciwdziałaniu narkomani z 24 kwietnia 1997 r.
9. Podstawa programowa kształcenia ogólnego.
10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2003r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem. (Dz. U. z 2003r. Nr 26, poz. 226).
11. Rozporządzenie MENiS z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624).
12. Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2002 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2005r. Nr 52, poz. 466).
13. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. (Dz. U. z 2003r. Nr 11, poz. 114)
WSTĘP
Zaproponowany program stanowi rozwinięcie programu wychowawczego realizowanego w szkole, który ma na celu kształtowanie osobowości uczniów
i wspieranie ich rozwoju.
Realizacja zadań zawartych w Programie profilaktyki powinna wpłynąć na uczniów tak , aby potrafili poradzić sobie z rozwiązaniem problemów, by umieli współżyć z ludźmi i potrafili wybrać to, co służy ich zdrowiu fizycznemu
i psychicznemu. Ma na celu zmianę niezadowalających zachowań uczniów.
Program przewiduje działania na rzecz dzieci, podejmowane przez grono pedagogiczne mające przeciwdziałać marginalizacji lub wykluczeniu społecznemu uczniów. Program ma być rozwinięciem potencjału dziecka wyniesionego z domu rodzinnego.
Warunkiem osiągnięcia założonych celów jest zaangażowanie wszystkich nauczycieli, wychowawców i rodziców. Może być dobrze zrealizowany przy współpracy z pracownikami różnych instytucji działającymi na rzecz dziecka: Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Starym Sączu, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, Policja, Sąd Rodzinny, Parafia.
Program Profilaktyki Szkoły Podstawowej im. płk. N. Wiatra w Gostwicy opiera się na profilaktyce realizowanej w odniesieniu do dwóch z dwóch grup ryzyka:
1. Profilaktyka pierwszorzędowa - kierowana do grup niskiego ryzyka – czyli do szerokiej populacji, które nie podejmują jeszcze zachowań ryzykownych. Polega na promowaniu zachowań zdrowotnych celem opóźnienia wieku inicjacji.
2. Profilaktyka drugorzędowa – podwyższonego ryzyka - należą tu osoby, które mają już za sobą pierwsze próby zachowań ryzykownych.
W kręgu zainteresowań Profilaktyki Szkolnej realizowanej na poziomie naszej szkoły powinny znajdować się następujące obszary:
· Promowanie zdrowego stylu życia zarówno w sferze fizycznej jak
i psychicznej.
· Psychoedukacja dotycząca odpowiedzialności za bezpieczeństwo swoje
i innych w różnych sferach naszego życia.
· Zapobieganie Przemocy i agresywnym zachowaniom
· Wczesna interwencja w sytuacji zaistniałego problemu
· Psychoedukacja dzieci i rodziców dotycząca zagrożeń płynących
z nadmiernego korzystania z mediów (telewizja, komputer, Internet)
· Psychoedukacja dotycząca szkodliwości nikotyny i alkoholu dla zdrowia fizycznego i wpływ środków uzależniających na relacje z innymi.
· Wspieranie rozwoju dzieci 5 i 6 – letnich w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego
Etap pierwszy:
· Wyniki obserwacji przeprowadzane przez wychowawców
· Wywiady z rodzicami
· Prelekcje, pogadanki
· Rozmowa
Ogólne wyniki tych badań zawierają się w określeniu mocnych
i słabych stron szkoły :
a) Mocne strony szkoły:
· dobre rozpoznanie środowiska rodzinnego wychowanków,
· rzetelne ocenianie umiejętności uczniów z większości przedmiotów,
· doskonalenie warsztatu pracy poprzez m.in. uczestnictwo nauczycieli w formach doskonalenia zawodowego,
· kultywowanie tradycji i kultury regionu lachowskiego,
· promowanie zdrowego stylu życia w ramach ruchu szkół promujących zdrowie,
· wysoki procent uczniów korzystających z dożywiania,
· skuteczne działania w sferze opiekuńczo – wychowawczej.
· odpowiednia baza lokalowa szkoły ,
· wyposażenie szkoły w sprzęt komputerowy,
· akceptacja szkoły i klasy przez uczniów,
· dobre warunki dla samorządnego działania uczniów,
· pełna realizacja zajęć dydaktyczno – wyrównawczych ,
· współpraca z poradnią Pedagogiczno- Psychologiczną.
b) Słabe strony szkoły:
· słabe zainteresowanie nauką i mała rywalizacja uczniów o dobre oceny
· niska frekwencja uczniów na zajęciach
· niskie zainteresowanie uczniów udziałem w wielu różnorodnych konkursach,
· bierny stosunek części rodziców wobec problemów szkoły
· mała skuteczność oddziaływania w zakresie zapobiegania agresji słownej i czynnej oraz aktom wandalizmu,
· niezadowalające wyniki uczniów w konkursach przedmiotowych
i sprawdzianie zewnętrznym,
· sposób spędzania przerw, porządek i bezpieczeństwo na korytarzu.
Obszary działań, którymi w sposób szczególny należy się zająć są:
1. Psychoedukacja dzieci i rodziców dotycząca zagrożeń płynących
z nadmiernego korzystania z mediów (telewizja, komputer, Internet).
Temat ten pojawiał się w rozmowach rodziców z wychowawcami. Z analizy sytuacji problemowych. Z doświadczenia nauczycieli informatyków. Jest to też obszar identyfikowany przez naukowców jako tzw. „Nowe zagrożenia dzieci
i młodzieży” związany również z cyberprzemocą.
2.Wzmacnianie pozytywnych wzorców kultury osobistej.
3.Profilaktyka agresji i przemocy.
4.Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.
5.Zdrowe odżywianie-zdrowa żywność.
6.Promowanie aktywnego spędzania czasu wolnego na terenie szkoły i poza nią .
7.Potrzeba objęcia szczególnym wsparciem dzieci 5 i 6 letnich z uwagi na obniżenie wieku szkolnego. Adaptacja szkolna.
W utworzonym Programie Profilaktyki zawarte zostały cele, sposoby realizacji zadań oraz zamierzone osiągnięcia uczniów w zakresie wiedzy merytorycznej, umiejętności i właściwego zachowania się w różnych sytuacjach.
Sposoby ewaluacji Programu Profilaktyki.
· Analiza i ocena podjętych działań na rzecz świadomego korzystania uczniów z mediów, przeprowadzenie ankiet wśród uczniów i rodziców.
· Ilościowa i jakościowa analiza problemów dydaktyczno-wychowawczych
w oparciu o dokumentację wychowawcza / teczki wychowawcy, / raz w roku - zespół wychowawczy.
Członkowie zespołu wychowawczego odpowiedzialni są za ewaluację wybranych obszarów pracy na lata 2013-2016
Skład zespołu wychowawczego: wychowawcy klas I – VI oraz oddziału przedszkolnego
Lider zespołu: M. Laciuga.
CHARAKTERYSTYKA ŚRODOWISKA SZKOLNEGO
I RODZINNEGO UCZNIÓW
Szkoła Podstawowa w Gostwicy znajduje się na terenie Kotliny Sądeckiej w gminie Podegrodzie . W ostatnich latach obserwuje się zwiększenie migracji ludności gminy poza granice kraju. Związane to jest z trudną sytuacją na pozarolniczym rynku pracy. Na terenie gminy nie ma przemysłu. Niewielka jest również sieć zakładów usługowych trudniących się obsługą ludności, głównie rolnictwa.
Gmina Podegrodzie jest regionem rolniczym, w strukturze własności ziemi występuje jedynie sektor prywatny o niewielkiej powierzchni. Dominują słabej jakości gleby – V i VI klasy. Ludność zamieszkująca pracuje pozarolniczo w Nowym Sączu i gospodaruje na niewielkich gospodarstwach, wzrasta bezrobocie, społeczeństwo coraz częściej korzysta ze wsparcia finansowego Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej. Corocznie liczna grupa uczniów jest objęta bezpłatnym dożywianiem. Dodatkowo dzieci korzystają z innych form pomocy. Brak pracy i trudna sytuacja niektórych rodzin sprzyja pojawianiu się zagrożenia.
CELE I ZADANIA SZKOLNEJ PROFILAKTYKI
Celem profilaktyki w szkole jest ochrona wychowanka przed zagrożeniami rozwoju. Szczegółowo można to ująć w następujący sposób:
1. Wzmacnianie czynników chroniących:
- więzi z rodzicami,
- zainteresowanie nauką szkolną,
- uwewnętrzniony szacunek do norm, wartości, autorytetów,
- regularne praktyki religijne.
2. Eliminowanie lub osłabianie czynników ryzyka takich jak:
- normy społeczne – promujące, prowokujące zachowania negatywne w domu rodzinnym i w szkole,
- grupy rówieśnicze, w których normą są zachowania dysfunkcyjne,
- niskie wyniki osiągane w szkole i brak celów życiowych,
- łatwość zdobycia substancji psychoaktywnych,
- wczesna inicjacja w zachowaniach ryzykownych.
Działania profilaktyczne powinny spełniać następujące zadania:
Okres przedszkolny i wczesnoszkolny
- profilaktyka oparta na metodach aktywizujących dostosowanych do możliwości dzieci (piosenki, gry zespołowe i dydaktyczne, zajęcia plastyczne, bajka, fabuła, drama – dzieci zawsze w roli pozytywnej),
- promocja zdrowia, prawidłowe żywienie i zdrowe nawyki,
- umiejętność dostrzegania różnicy między pożywieniem, lekami, trucizną i środkami odurzającymi,
- informacja jak unikać potencjalnie niebezpiecznych przedmiotów, substancji i osób,
- możliwość szukania pomocy w trudnych sytuacjach u odpowiedzialnych dorosłych,
- informowanie dorosłych o wszystkim, co zagraża zdrowiu i bezpieczeństwu dzieci,
- akceptowanie i rozumienie faktu, że każdy człowiek jest osobą niepowtarzalną i wartościową,
- tworzenie więzi z rówieśnikami, osobami niepełnosprawnymi, opieka nad młodszymi,
- doświadczanie, że własny rozwój jest wielką przygodą i że najlepiej się ją przeżywa w poczuciu bezpieczeństwa, obecności bliskich, w pełni zdrowia i wolności od środków psychoaktywnych.
- adaptacja do nowych warunków szkolnych i przedszkolnych, budowanie pozytywnych relacji rówieśniczych.
Uczniowie klas 4 – 6 szkoły podstawowej
Na tym etapie nasilają się wpływy rówieśnicze. Zdarza się eksperymentowanie z alkoholem i tytoniem, a niekiedy z innymi środkami odurzającymi.
Zagadnienia, które powinny być poruszone w tym okresie, to:
- rozwijanie osobistej odpowiedzialności, pomoc niepełnosprawnym
- jaki wpływ na rozwój i zdrowie ma zażywanie środków psychoaktywnych (bez straszenia),
- co to jest uzależnienie i jakie instytucje pomagają osobom uwikłanym w ten problem,
- jakie zasady moralne i prawne obowiązują względem używania substancji psychoaktywnych,
- niebezpieczeństwa, na jakie narażone mogą być w Internecie ( w tym cyberprzemoc), świadome korzystanie z multimediów i telefonów komórkowych,
- na czym polega agresja i przemoc rówieśnicza i jak się jej przeciwstawiać.